Meny Stäng

Medlemshandbok

Nedan hittar ni svar på många av de frågor som kan uppkomma vid boende i brf. Urbilden.

Är du mäklare så har vi även tagit fram ett dokument som kan vara till nytta för er vid försäljning av lägenhet i föreningen. Se under rubriken “Mäklarfrågor – F&Q“.

Under 2009/2010 samlade, Lantmäteriet på uppdrag av riksdagen in antal lägenheter/bostäder i Sverige. För att underlätta denna räkning fick varje lägenhet en fyrsiffrig kod, även kallad LM-kod (Lantmäteri-kod).

Det är denna kod som efterfrågas vid bland annat adressändring när de ber er ange ert lägenhetsnummer. Det vill säga, de frågar inte efter föreningens egna lägenhetsnumrering (som ni kan hitta på ert överlåtelseavtal).

LM-koden ingår således i ett nationellt register. Numret består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Det saknar alltså mening om det inte används tillsammans med en adress.

LM-koden som är kopplad till er lägenhet kan ni enklast hitta genom att läsa på trapptavlan i ert trapphus där koderna finns uppsatta.

För mer information kring vad som gäller vid andrahandsuthyrning och hur man ansöker ber vi er se denna sida.

Här hittar ni vem som ansvar för vad i föreningen. Ni hittar även information om detta i föreningens stadgar.

Behöver ni nya avier ber vi er kontakta vår förvaltare så hjälper dem er.

Blankett för ansökan om autogiro hittar ni på Bredablicks hemsida.

Om medlem behöver stänga av el och/eller vattentillförsel till lägenheten vid reparation görs detta själv. Använder man sig av hantverkare så vet de oftast hur detta går till.

Behöver man hjälp av den tekniska förvaltaren står man själv för denna kostnad. Viktigt är att man informerar sina grannar i trappan minst 5 dagar innan om datum och tid vid planerade avstängningar. Man bör även informera styrelsen med ett mejl om att avstängning ska ske. Avstängning får inte ske flera dagar i följd utan att styrelsen gett sitt godkännande.

För att säkerställa att det inte sker person eller egendomsskador tillåter föreningen inte att man har blomlådor eller dylikt på utsidan av sin balkong.

Tänk också på att om ni har krukor stående på balkongen så ska dessa vara försedda med fat så att inte vatten rinner rakt ut på balkongfundamentet.

Det är viktigt att man förstår föreningens ordnings- och trivselregler även gäller på balkongen, t.ex. måste man dämpa ljudnivån kvällstid då man annars stör sina grannar.

Har ni fest gäller samma tider som i övrigt för uteplatsen och i lägenhet.

  • söndag – torsdag fram till kl. 22:00 samt
  • fredag & lördag fram till kl. 01:00.
Vi ber er respektera dessa tider och era grannar!

Föreningen godkänner att man sätter upp balkongskydd i vit alternativt ljusgrå skala. Vi godkänner även att man sätter upp balkongskydd i så kallad bambu som då är gulaktigt.

Är ni osäkra på vad som gäller ber vi er lägga ett mejl till oss.

Tecknar medlem själv via sin hemförsäkring. Föreningen tecknar alltså inte detta för sina medlemmar.

Enligt föreningens stadgar ska lägenhetsinnehavaren/-arna ska se till att det finns en fungerande brandvarnare i lägenheten. Detta är alltså inget som föreningen ombesörjer.

Innan man gör felanmälan gällande elavbrott kontrollerar man att det inte är ett större avbrott i området. Detta gör man genom att kontakta E.on. Vid elavbrott endast i föreningens fastigheter görs felanmälan till Bredablick.

Vill ni ha månadsavgiften som e-faktura ber vi er kontakta vår förvaltare Bredablick.

Föreningens energideklaration finns här för nerladdning.

Frågor och svar på vanligen ställda frågor om själva föreningen hittar ni här. Rekommenderas även för mäklare.

där föreningen har underhålls- och reparationsansvar gör ni till vår tekniska förvaltare. Ansvarsfördelningen hittar ni i dokumentet ovan “Ansvarsfördelning bostadsrätt”. Det som medlem själv har ansvar att åtgärda beställs själv hos valfri hantverkare.

Felanmälningar där föreningens står som underhålls- och reparationsansvarig görs till vår förvaltare. Se <Ansvarsfördelning bostadsrätten> om ni är osäkra. Om ni fortfarande är osäkra efter detta ber vi er lägga ett mejl till oss med er förfrågan. Föreningen är inte betalningsskyldig för arbeten beställda av annan än av förvaltaren/vaktmästare och styrelse. Är ni osäkra och ändå beställer ni tjänster utan att rådfråga styrelsen kan kostnaden komma att läggas på er.

Ni är välkomna att även felanmäla sådant som ni själv är ansvariga för till Bredablick men detta kan självklart också beställas hos valfri hantverkare då ni själv är kostnadsansvariga för dessa arbeten.

Ni kan självklart även använda er av Bredablick även om det inte gäller en felanmälan, t.ex. om ni vill ha hjälp med installation av ny kran. Tips; tänk på att denna kostnad står ni för själv så be om kostnadsförslag från Bredablick eller annat företag/hantverkare innan ni använder deras tjänster.

Har ni fest eller festligheter gäller nedanstående tider.

  • söndag – torsdag fram till kl. 22:00 samt
  • fredag & lördag fram till kl. 01:00

Ska ni ha en regelrätt fest så tänk på att det kan vara en trevlig gest att informera grannar om att festen och att de gärna får säga ifrån direkt till er om ljudnivån skulle bli för hög. Detta gör ni enklast genom att sätta upp lapp i trapphuset.

Innan ni gör felanmälan gällande elavbrott ber vi er kontrollera så att det inte är ett större avbrott i området. Detta gör man genom att kontakta E.on.

Om ni undrar över värme i era element ber vi er se längre ner under rubriken “Värme i elementen”.

Föreningens fastigheter är försäkrade hos Länsförsäkringar. Medlem i föreningen tecknar själv hemförsäkring samt bostadsrättstilläggsförsäkring.

Vid andrahandsuthyrning bör man se till så att hyresgästen har hemförsäkring.

Viktigt: för att föreningen skall ersätta enligt nedan behöver ni läsa detta dokument.

Enligt tidigare taget stämmobeslut står föreningen för byte av golvbrunn. Vill man själv utföra byte av golvbrunn kan man ansöka om ersättning från föreningen. Från och med 2019 ligger denna ersättning på upp till 5 000 kr. Det innebär att föreningen inte kan betala ut mer än vad själva golvbrunnsbytet kostat (det som står specificerat på fakturan) och inte mer än upp till 5 000 kr.

Ansökan om ersättning skall komma in till oss senast 6 månader efter utfört arbete. 

Föreningen godkänner inte installation av vattenburen handdukstork i toaletten. Detta då det återkommande visat sig att handdukstorkar installerats felaktigt, inte fungerar och därefter har den felaktiga installationen lämnats utan åtgärd.

Föreningen är alltså inte ansvarig för egen installerad handdukstork som inte fungerar utan tar endast ansvar för av föreningen installerat element/radiator.

precis som vid samboskap krävs det inget godkännande från föreningen eftersom man som ägare bor kvar i lägenheten. Däremot vill vi att ni meddelar föreningen om att vem som flyttar in så att vi har en överblick över boende i föreningen. Detta gör ni enklast genom att lägga ett mejl till oss på info@urbilden.se med er inneboendes förnamn och efternamn samt när det tänkt att er inneboende flyttar in. Föreningen uppdaterar inte trapptavla, porttelefonlistan samt postboxen dock godkänner vi självklart att ni själv sätter upp namn på inneboende på er postbox.

Tänk också på att det är ni som ägare, enligt föreningens stadgar, som är ansvariga för de som vistas i er lägenhet så informera er inneboende om vilka trivsel – och ordningsregler som gäller i föreningen.

Vi får oftast frågan om vi vet vilka det fyrsiffriga lägenhetsnumret är även kallad LM kod (Lantmäteriets kod). Föreningen har sina egna lägenhetsnummer (1-3 siffror) och det hittar du bland annat i ditt överlåtelseavtal.

Däremot finns det även en så kallad LM-kod. Detta handlar om att Lantmäteriet, på uppdrag av riksdagen, under 2009/2010 samlade in antal lägenheter/bostäder i Sverige. För att underlätta denna räkning fick varje lägenhet en fyrsiffrig kod.

LM-koden ingår således i ett nationellt register. Numret består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Det saknar alltså mening om det inte används tillsammans med en adress.

LM-koden använder ni vid era kontakter med företag och myndigheter, till exempel Skatteverket, Bolagsverket, och vid adressändring. 

Just Din LM-kod hittar du nere i trapptavla.

Medlemsansökan/ansökan om utträde handhas av vår förvaltare, Bredablick Förvaltning. Ansökan skickas till:

brf Urbilden
c/o Bredablick Förvaltning
Box 243
201 22 Malmö

innan ni kontaktar föreningen ber vi er se här för mer information.

Föreningen tar ut en pantavgift på 1,0 % av prisbasbeloppet (pbb). Beloppet läggs på er hyresavi.

Tältet är tyvärr inte i det bästa av skick och ni erbjuds därför att låna tältet utan kostnad. Tältet får endast lånas av medlem i föreningen och får endast användas inne på föreningens innergård vid miljöstationen. Ström finns innanför fönstret i miljöstationen. Samma tider som vid användande av uteplatsen gäller när man använder tältet.

Lägg ett mejl till styrelsen i god tid om det är så att ni vill låna tältet.

Tänk på  att man inför en renovering som man vet kommer att störa grannarna under en tid sätter upp en tydlig lapp i de trapphus där man har grannar som kan bli störda. Där informerar man om att det pågår en renovering i lgh. X och att renoveringen kan komma att ta X lång tid. Ange gärna kontaktuppgifter till er själv eller hantverkare så att era grannar kan komma i kontakt med er om det är något de undrar över.

Lägg även ett mejl till styrelsen också så vet vi vad som är på gång om någon granne hör av sig.

Vid renovering gäller självklart lite andra tider för oväsen. Vardagar är det ok att renovera mellan kl. 07.00 – 20.00, dock inte sammanhängande tid. Helger bör man avvakta med oväsen till kl. 12.00 och avsluta 18.00. Tänk på att era grannar behöver få möjlighet till vila. Här handlar det helt enkelt om att använda sunt förnuft.

precis som när man har en inneboende så krävs det inget godkännande från föreningen eftersom man som ägare själv bor kvar i lägenheten. Däremot vill vi att ni meddelar föreningen om att vem som flyttar in så att vi har en överblick över boende i föreningen. Detta gör ni enklast genom att lägga ett mejl till oss på info@urbilden.semed er sambos förnamn och efternamn samt när det tänkt att er sambo flyttar in. Då kan vi även uppdatera namnskyltar i trapptavlan, porttelefon samt på lägenhetsdörr.

Tänk också på att det är ni som ägare, enligt föreningens stadgar, som är ansvariga för de som vistas i er lägenhet så informerar er sambo om vilka trivsel- och ordningsregler som gäller i föreningen.

Vid försäljning av lägenhet skall en statuskontroll av lägenheten utföras. Denna bokas in via vår förvaltning, Bredablick. Gär gärna detta i god tid innan försäljning så hinner ni i lugn och ro åtgärda eventuella anmärkningar.

Föreningen utför inte längre tillsyn av lägenhet vid försäljning utan istället utförs så kallad statuskontroll.

Innan försäljning skall vår förvaltare kontaktas för statuskontroll av lägenheten. Bokning av tid för detta görs självklart i god tid innan överlåtelsedatum.

Varje fastighet har tillgång till 2 stycken tvättstugor vardera. I varje tvättstuga finns två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp. I en av tvättstugorna finns även mangel.

Utanför respektive tvättstuga finns bokningstavla och bokningen endast gäller för en tvättstuga. Tvättstugorna städas 1 gång i veckan men eftersom detta är ett gemensamt utrymme är det väldigt viktigt att ni också städar efter er.

Våra utemöbler som finns vid uteplatsen brukar komma ut i maj månad beroende på väderlek. Ni hittar bokningslistan för uteplatsen under locket för ”kuddlådan”, den gröna lådan med sittdynor.

Nedanstående tider gäller för uteplatsen

  • söndag – torsdag fram till kl. 22:00 samt
  • fredag & lördag fram till kl. 01:00.
Vi ber er respektera dessa tider och era grannar!

Föreningen ansvarar för de vattenburna element som finns i lägenheterna och för att dessa fungerar. Detta styrs från föreningens värmecentral och under hösten när det fortfarande kan vara varmt på dagen men snabbt bli kallt på kvällen så hinner systemet inte ställa om i riktigt samma takt.

Det innebär att det kan ta några dagar med låga temperaturen innan elementen sätts igång och det innebär också att det kan ta några dagar för huset att komma upp önskad inomhustemperatur. Tänk på att det också kan ta lite längre tid för lägenheterna på de översta våningarna att värmas upp.

Övrigt:

  • vi ser gärna att man inte luftar sina element själv om man inte är säker på att man kan stänga det igen. Annars finns tyvärr risken att det kan uppstå vattenskador.
  • om du ändå vill lufta elementet så se till att det inte kommer ut något vatten, eftersom du då tar vatten från vårt slutna system (som då måste fyllas på).
  • elementens termostat måste vara fri. Ha därför inte möbler eller annat som kan skymma termostaten. För då kommer termostaten ange att värmen ökar varpå sensorerna sänker temperaturen och rummet kan då åter bli kallt.

En gång om året, oftast i mars månad håller brf. Urbilden årets viktigaste möte, det vill säga, sitt årsmöte eller årsstämma som det också kallas.

Kallelse kommer enligt våra stadgar ut tidigast 6 veckor och senast 2 veckor innan ett årsmöte.

Vill ni som medlem ta del årsmötesprotokollet är det bara att lägga ett mejl till föreningen på info@urbilden.se så skickar vi detta till er.

Föreningens årsredovisningar hittar ni här för nedladdning.

Det är vår förvaltare, Bredablick Förvaltning, som ansvarar för handläggning av lägenhets överlåtelser inom föreningen. Överlåtelsen med ansökan om medlemskap/utträde ur föreningen skickas till förvaltaren. Adressen är:

brf Urbilden
c/o Bredablick Förvaltning
Box 243
201 22 Malmö

Tänk också på att boka in tid för statuskontroll och gör detta i god tid innan överlåtelsen – gärna redan när ni bestämt er för att sälja er lägenhet.

Föreningen tar enligt våra stadgar ut en överlåtelseavgift på 2,5 % av prisbasbeloppet (pbb) och föreningen har som policy att detta beloppet delas mellan säljare och köpare.

Säljare och köpare kan dock komma överens om annan uppdelning genom sitt överlåtelseavtal. Då detta avtal är godkänt av båda parter debiterar föreningen enligt det som avtalas mellan parterna.